Wybrane teorie, narzędzia oraz testy pozwalające na określenie potencjału i podstawowych cech osobowości ucznia w przełożeniu na pracę nauczyciela-wychowawcy oraz innych osób wspierających rozwój. Na zajęciach zostaną przedstawione podstawowe informacje na temat wybranych koncepcji psychopedagogicznych, w oparciu o które można stworzyć narzędzia do diagnozowania potencjału osobowościowego oraz intelektualnego. Uczestnicy zapoznają się z przykładowymi testami i metodami rozpoznawania stylów temperamentalnych, podstawowych cech osobowości. Dokonają przełożenia przestawionych treści na kompetencje rozwojowe swoich uczniów i wychowanków, w celu skuteczniejszego wspierania ich rozwoju. Otrzymają wykaz wybranych testów badających podstawowe wymiary osobowości, zapoznają się z ich treścią oraz sposobem przeprowadzenia, interpretacji oraz zastosowania w praktyce. Wszystkie wymienione narzędzia są ogólnodostępne i nie wymagają posiadania konkretnych uprawnień.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Wybrane teorie psychologiczne w przełożeniu na pracę dydaktyczno-wychowawczą.
 - Temperament, jako cecha układu nerwowego.
 - „Wielka piątka”, a nauczanie i wychowanie.
 - Typy osobowości wg Florence Littauer.
 - Profile osobowości wg międzynarodowej klasyfikacji MBTT.
 - Teoria Inteligencji Wielorakich, jako narzędzie dydaktyczne.
 - Inteligencja emocjonalna w praktyce szkolnej.
 - Osobowość, a funkcjonowanie w roli ucznia.
 - Wykorzystanie podstawowych cech do budowania sukcesu szkolnego.
 - Wykorzystanie wiedzy o temperamencie i profilach osobowości w preorientacji zawodowej.
 - Praktyka psychopedagogiczna – analiza wybranych, testów wspierających pracę nauczyciela .
 - Kwestionariusze osobowości:
- narzędzia badające różne wymiary funkcjonowania (samoocena, style rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie ze stresem itp.),
 - narzędzia pomocnicze (testy: styl uczenia się, pracy, myślenia itp.).